Zauzeti se za sebe i izboriti za svoja prava, a pritom ne ugrožavati druge najbolji je način “borbe za sebe“. Jedino takav način komunikacije, izražavanja sebe i brige o sebi je onaj koji dugoročno donosi ličnu sreću i životno zadovoljstvo. Međutim, naučiti dete da se zauzmu za sebe, pritom ne ugrožavajući druge, zaistinu nije jednostavan zadatak. Ipak, to je put kojim se isplati krenuti.
Detetu možemo pomoći da nauči da se zauzme za sebe na sledeći način:
1. Pokažite detetu kako da traži ono što želi. Pomozite mu da osvesti svoje potrebe tako što ćete ga pitati šta tačno želi u situacijama kada nešto traži. Zbog čega mu je nešto važno. Naučite dete na koji način može zadovoljiti svoje potrebe ili ostvariti svoje želje, bilo da se radi o igrački koju ima drugi, a ono želi da se igra sa njom, ili o načinu na koji želi da provede vreme sa svojim roditeljima. Na taj način šaljete poruku svom detetu da su njegove potrebe važne i osiguravate mu uslove u kojima može da ih zadovolji. Pokažite mu da čujete njegove želje, učeći ga pritom kako će se neke od njih ostvariti a neke i ne. Budite detetov uzor – u redu je tražiti ono što želimo ili nam treba! Takođe, u redu je, da nekada i ne dobijemo ono što tražimo.
2. Razgovarajte sa detetom i slušajte ga. Podstičite razgovor, pitajte ga kako se oseća, o čemu razmišlja. Upoznajte njegov svet. Najbolji način da dete naučiti da priča o sebi i deliti svoje iskustvo je da i vi sa njim podelite deo sebe – kažite mu kako ste vi proveli dan, što vam se lepo ili neugodno dogodilo. Pričajte o sebi. Dete tako razvija i svoje socijalne veštine: kako da izrazi sebe, sluša druge, sarađuje, traži ili nudi pomoć. Tako uči da komunicira sa drugima, a sve to doprinosi njegovom osećaju vlastite vrednosti.
3. Poručite detetu da su svi njegova osećanja važna. Naučite ga da promatra sebe, pomozite mu da prepozna svoje osećanja, da nauči da ih razlikuje i naziva pravim imenom. Iako ponekad može biti teško, dozvolite i prihvatite sva njegova (ali i svoje) osećanja, kako ona prijatna tako i ona neugodna. Sva osećanja su važna i prenose nam neku poruku. Osećanja ne možemo da biramo, ali ponašanje možemo. Učite dete kako može da izrazi svoja osećanja na socijalno prihvatljiv način. Na taj način će naučiti da može imati kontrolu nad situacijom, uticati na svoje ponašanje i birati kako će reagovati.
4. Naučite dete kako da pokaže drugome da smatra da njegovo ponašanje nije primereno. Postoji mnogo situacija u kojima dete može biti nezadovoljno postupanjem drugih prema njemu. Na primer: starije dete tera Vaše dete sa ljuljaške, neko mu otima igračku koju drži u ruci, dete u parku ne želi da sa njime podeliti svoje slatkiše. To su situacije koje, uz detetov pristanak, možemo iskoristiti kako bi mu pokazali kako da na prihvatljiv način izrazi svoje neslaganje. Nakon kratkog razgovora o konkretnoj situaciji, izražavanja emocija koje je dete doživelo i razgovora o tome što želi odnosno što mu se u ponašanju drugog nije svidelo, pomozite detetu da osmisli tekst koji će reći drugome i tako izraziti svoje neslaganje. U primeru sa otimanjem igračke dete bi moglo reći nešto slično ovome: “Ne sviđa mi se da mi uzimaš igračku iz ruke. Pitaj me da ti ju dam ako želiš da se igraš sa njom“. Naravno, razgovor i usmeravanje zavisi od uzrasta deteta i njegovih mogućnosti da se izrazi rečima.